Proč nezapomínat na long tail SEO?

Většina začátečníků, kteří si pořídí internetový obchod nebo jiný web a začnou se zabývat SEO a analýzou klíčových slov, se okamžitě a přesvědčeně jako psi na kost vrhnou na silně konkurenční, nejvyhledávanější klíčová slova a těm pak věnují veškerou pozornost. To je poměrně krátkozraké řešení a při optimalizaci webu bychom nikdy neměli zapomínat na takzvaný „long tail“.

Jak to vzniklo?

Pojem long tail (dlouhý ocas) začal razit jistý Chris Anderson už v roce 2004. Tehdy byla problematika internetového marketingu, alespoň ve srovnání s dneškem, ještě docela v plenkách. Anderson našel určité odlišnosti mezi „reálným“ obchodním světem a tím internetovým – uvědomil si, že na internetu je mnohem větší prostor pro velmi specifické nabídky a produkty a úzce zaměřený marketing.

Zatímco v celoplošné reklamě v klasických médiích, jako je televize, nebylo příliš efektivní investovat do marketingu specifických a úzce zaměřených nabídek, ale bylo třeba oslovit co nejširší masu, na internetu tomu bylo jinak. Investice do úžeji zaměřeného marketingu byly nižší a měly mnohdy lepší potenciál a návratnost.

 

Obecná vs. specifická klíčová slova

Jak už jsem říkal, spousta majitelů webů se chce ihned zaměřit na obecná, co nejvyhledávanější klíčová slova. Vezměme si například majitele eshopu s hudebninami, který se zaměří na klíčové slovo „kytary“. To je jistě velmi obecný a vyhledávaný pojem, ale optimalizace na takové slovo s sebou nese četná úskalí.

  • Obrovská konkurence – pokud nejsme na trhu první nebo největší v oboru, pravděpodobně bude problém umístit se s takovým klíčovým slovem na dobré pozici v SERP. Konkurence bude vždy velmi silná a rozsáhlá. Pokud nejste zrovna majitel firmy kytary.cz, pak dost možná ostrouháte i přes sebevětší snahu. (O tom, že konkurenci v SEO je nutné dobře znát, více zde).
  • Nízká konverze – i když získáte návštěvnost díky silně vyhledávanému pojmu, pravděpodobnost, že právě u vás nakoupí, je poměrně nízká.
  • Vyšší investice – pokud se chcete skutečně s reklamou prodrat do popředí na klíčové slovo „kytary“, bude vás to stát hodně, přičemž návratnost bude značně nejistá.

To jsou jedny z hlavních důvodů, proč se long tail strategie mnohdy jeví jako nejvíce efektivní řešení, což může platit zejména pro menší obchody, společnosti a weby, které si nemohou dovolit velké investice do reklamy a potřebují oslovovat zákazníky mnohem přesněji a cíleně.

Při long tail SEO můžete čerpat z mnoha výhod. Máte mnohem širší arzenál klíčových slov, která můžete využít, a když provedete analýzu správně, můžete se skvěle umístit a zasáhnout cíl přímo do černého. Klíčové slovo jako například „červené country kytary Horní Planá“ vám, troufám si hádat, zajistí skvělou pozici v SERP a náklady na PPC reklamu budou minimální s vysokou účinností. Člověk, který zadá takové klíčové slovo, totiž nebude mít zdaleka tolik možností, jako ten, který zadá výraz „kytary“.

 

Výhody a nevýhody long tail

Samozřejmě, že long tail není nějakým zázračným tajemstvím, které vám zajistí prosperitu. Tento přístup vyžaduje mnohem preciznější analýzu klíčových slov. Musíte totiž skutečně najít taková, která budou fungovat. Se špatně zvolenými výrazy skončíte někde v propadlišti dějin, bez návštěvníků a bez konverzí.

Pokud provedete analýzu správně, může se vám tato strategie odměnit vyšším konverzním poměrem při nižších nákladech na reklamu. Samozřejmě to neznamená, že na konkurenční klíčová slova máte hodit… víte co. Specifická slova tvoří pouze „ocas“ celé optimalizace.