Copywriting je samozřejmě důležitou součástí SEO v mnoha ohledech – o tom asi nemusíme diskutovat. Pokud však má text skutečně přinést kýžené výsledky v rámci optimalizace pro vyhledávače, musí copywriter zvládat víc než jen nakupit co největší hromady klíčových slov vedle sebe.
- Obsah má vždy první slovo! (a nejspíš i poslední)
Pro SEO je v rámci toho, co zmůže copywriting a text obecně, rozhodně zásadní obsah. Google má dneska docela pod čepicí a dokáže celkem snadno rozpoznat nesmyslnou vatu zahlcenou klíčovými slovy, jakou můžeme často vídat na různých micro sites a MFA webech zkonstruovaných pro umístění PPC reklamy nebo podobné marketingové účely.
Kvalitní a smysluplný text nejenže přitáhne pozornost robotů, ale také získává zpětné odkazy. Považte těch sdílení na FB a jiných sociálních sítích nebo v různých diskuzích apod., pokud bude váš článek opravdu přínosný a zajímavý.
- Žádné duplicity
Tato rada je asi nošením dříví do lesa, ale přesto nemůže chybět. Bezskrupulózní, doslovné kopírování cizích textů může vašemu webu vždycky jedině uškodit. Pokud se věnujete copywritingu, cizí texty vám samozřejmě nejspíš budou sloužit jako podklady a inspirace (pokud jste nesežrali všechnu moudrost světa – což se některým copywriterům, jak jsem si všiml, asi stává), ale na vás je, abyste nakonec přišli s vlastním výtvorem. Pokud ne, nečekejte, že zaujmete návštěvníky nebo Google.
- Strukturujte text
Úderný headline s přirozeně začleněným klíčovým slovem a pěkně přehledný, rozčleněný text. O tom zhruba mluvím. Ale samozřejmě buďte rozumní. Článek nemusí mít dvacet nadpisů s podnadpisy, podpodnadpisy, podpodpod… atd. Problém je však jednolitý, nečleněný text.
Většinu lidí naprosto odradí, pokud před sebou vidí monolitickou záplavu textu. Text stejného rozsahu členěný do krátkých odstavců s přiměřeným množstvím nadpisů je na pohled nesrovnatelně přívětivější.
- Nepoužívejte laciné zbraně
Nesnažte se nalákat čtenáře lacinými prostředky – dnešní uživatel internetu už není taková dubová hlava, aby vám na to skočil. Tučné písmo používejte, pokud je to namístě – ne prvoplánově (v SEO vám tučné písmo stejně moc nepomůže), stejně tak nezaplevelujte text vykřičníky nebo za každou cenu rádoby údernými slogany a vábničkami.
Dnešního člověka soustavně bombardovaného vtíravou reklamou to spíše odradí, než naláká. Mějte respekt ke čtenářově inteligenci a snažte se to v textu dát najevo – ocení to.
- Související klíčová slova k sobě
Pokud máte v podstatě synonymická klíčová slova, slučte je do jednoho textu – nevytvářejte zbytečně speciální stránku kvůli každému klíčovému slovu zvlášť.
- Nepoužívejte překlepy jako vějičku
Dnes už je tahle metoda řekl bych naštěstí víceméně pasé, ale zejména v dřívějších časech byl copywriter mnohdy nucen (zadavatelem) používat klíčová slova záměrně s nějakou chybou nebo překlepem. Nejenže to jistě poněkud nabourávalo důstojnost copywritera, který pak musel vypadat jako nedouk, ale ani to vesměs nemělo kýžený efekt. A dnes už vůbec ne. Uvádím to jen pro případ, že byste na něco takového náhodou ještě narazili.
- Nebojte se skloňování
Tento seznam tipů je zaměřený na začátečníky, a proto tenhle všeobecně poměrně známý fakt zmíním. Klíčová slova nemají z textu trčet, používejte je přirozeně a nebojte se skloňovat, pokud je to potřeba. Pamatujte, že zásadní je kvalita obsahu a dobře napsaný text – cílem copywritingu není namrskat do textu co nejvíce klíčových slov v přesném znění.
Další tipy na obsahový copywriting najdete zde.