Přežitky v optimalizaci webových stránek

Optimalizace webových stránek (SEO) je proměnlivý a rychle se vyvíjející obor (více informací zde), který vyžaduje neustálou pozornost. Tak jak se vyvíjejí algoritmy a nástroje, které prohlížeče používají, tak je také třeba operativně měnit strategii.

Navíc, SEO není zrovna transparentní obor. Vychází z určitých informací, ale především z poznatků odvozených ze zkušeností a je obestřen spoustou mýtů a nejasností. V tomto článku bych se chtěl zaměřit na několik, dejme tomu, mýtů nebo spíše přežitků, které třeba dříve mohly platit, ale dnes už jsou pasé.

 

Kvantita je lepší než kvalita?

Odpověď zní – dnes už ne. A tento fakt celkem parádně vystihuje celkový trend, kterým SEO má směřovat. Zatímco dříve se honilo všechno na kvantitu (hodně stránek, co nejvíc obsahu, co největší hustota a množství klíčových slov,…), dnes už jasně vítězí kvalita. A kdo chce udržet krok, ten to musí pochopit.

 

Čím víc zpětných odkazů, tím líp? Ale kdeže…

Výše uvedený trend platí samozřejmě i v linkbuildingu. Dneska už nejenom že není efektivní, ale ani rozumné, snažit se nahamounit co největší množství jakýchkoli zpětných odkazů – naopak, počítá se především kvalita a mizerné zpětné odkazy vám mohou nakonec i uškodit. Linkbuilding se tak stává stále složitějším odvětvím a vyžaduje mnohem sofistikovanější přístup než v minulosti.

Google už se dneska nenechá opít rohlíkem a je chybou stavět linbuilding na tom, že se ho budeme snažit ošulit. Dneska hold stále více platí, že skutečně musíme mít nějakou myšlenku a přicházet „na trh“ s nějakou hodnotou, matrjošky a porcelánoví jeleni už nikoho nedojmou, obrazně řečeno. Podle toho také musí vypadat i budování zpětných odkazů.

 

Registrace do katalogů

Nechci prohlásit, že registrace do katalogů je v rámci linkbuildingu mrtvá záležitost, ale rozhodně už nemůžete účinně uplatnit „oldschool“ styl, kdy študákovi dáte pár grešlí, aby vám web hromadně zaregistroval do několika stovek katalogů. Zvolte pár kvalitních katalogů a případně katalogy tematicky zaměřené na váš obor.

 

Klíčových slov není nikdy dost?

Ani to už dneska zdaleka neplatí. Google je už dost chytrý na to, aby rozpoznal přínosný obsah a weby, které jsou tvořené čistě jako plocha pro klíčová slova, mu dávno nevoní tak jako dřív. Opět tedy platí, že nejvíce uspějete, když se budete snažit návštěvníkům skutečně poskytnout nějakou hodnotu nebo informaci a dáte si na obsahu záležet.

Stránky zavalené kostrbatými texty s naňahňanými klíčovými slovy už dneska působí stejně omšele a tragikomicky jako teleshopping s Horstem Fuchsem. Vnímají to tak jak vyhledávače, tak i většina návštěvníků.

H1 – hlavní vějička?

Hlavní nadpis už dneska také trochu ztrácí svůj čarovný punc. Ne že by nebyl důležitý, ale místo snahy o násilné vpasování nějakého klíčového slova je lepší koncipovat jej tak, aby sdělil co nejpodstatnější informaci a zaujal na první pohled.

 

Být, či nebýt regionální?

Google se asi inspiroval u Pohlreicha a začíná razit obdobný trend, tedy snahu o podporu lokálních služeb, poskytovatelů, obchodníků atd. Už tedy v nejmenším neplatí, že i menší regionální podnik, pokud chce uspět, musí oslovit celý svět, jinak to nemá cenu. Myslete na to při analýze klíčových slov a při budování strategie.

Další věci, které byste měli znát o SEO najdete např. zde.